Kiedy przywoływana jest postać świętego, potrzeba namysłu nad tym, co w danym momencie wnosi on w życie człowieka, chrześcijanina, członka Kościoła. Czy jego przykład, program życia i świadectwo wciąż przynoszą ważne odpowiedzi na aktualne pytania, zmieniające się problemy, trudności, wyzwania? „Aktualność” świętego w każdym czasie nabiera nieco innej treści, inaczej rozkładają się akcenty jego przekazu. Warto w tym kontekście jeszcze raz przyjrzeć się św. Urszuli – jej wychowawczemu charyzmatowi i dziełu – z perspektywy potrzeb człowieka żyjącego już od dwudziestu lat w trzecim tysiącleciu. Jako pedagog nie tylko mam od wielu lat możliwość obserwowania zachodzących w rzeczywistości przemian, lecz poznaję je także w kontaktach z kolejnymi pokoleniami studentów, wychowawców, wychowanków, rodziców – i jestem głęboko przekonana, że pedagogia św. Urszuli Ledóchowskiej nabiera coraz większej aktualności.(ze wstępu Autorki)Katarzyna Olbrycht, pedagog, prof. dr hab., emerytowana profesor zwyczajna Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej zainteresowania naukowo-badawcze obejmują edukację aksjologiczną, szczególnie w zakresie wychowania do wartości, edukację kulturalną w różnych środowiskach i grupach wiekowych, wychowanie chrześcijańskie; sytuują się w nurcie pedagogiki personalistycznej. Katarzyna Olbrycht jest członkiem Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej PAN, współpracuje z Ogólnopolską Radą Szkół Katolickich.